söndag 18 augusti 2013

Prinsesslott...

Och så ännu ett rosa 3-årskalas :). Denna gång blev det i form av ett slott, dekorerat med bla sockerblommor, marsipankulor och maränger. Inte det vackraste jag har gjort, men födelsedagsbarnet blev nöjd och det är huvudsaken!


Rosor och caméer...

Till detta kalas (även det med rosa tema) gjorde jag bla minicupcakes med spritsade rosor i smörkräm. För att få dem mer verklighetstrogna pudrade jag dem lätt med rosa pulverfärg. Jag passade dessutom på att prova min nya caméform, och använde damerna tillsammans med präglad marspian och pärlor som dekoration på halloncupcakes. 




Tårta till farmor...

En tårta till lilla farmor! Lila marsipanrosor, småblommor, pärlor och kristyr som dekoration, och som fyllning var det beställt choklad och hallon. Insåg dock att vit marsipan inte alltid är VIT...



En rosa dröm...

Så här blev den rosa prinsesskapelsen till vännens 3-årskalas. En rosa dröm med blommor, pärlor, fjärilar, krona och skimmer. Tårtan fylldes med vitchokladfluff och hallonmousse. Födelsedagsbarnet blev mycket nöjd :).





tisdag 11 juni 2013

Pioner...

Jag har länge velat prova på att göra pioner i sugarpaste, älskar verkligen dessa romantiska bollar, och nu när min man fyller år tänkte jag passa på :). Men jösses, det var verkligen inte det lättaste! När jag väl fått ihop den och skulle flytta över den till tårtan så ramlade den isär. Lyckades trycka dit den hjälpligt i alla fall, men får nog slipa på tekniken... Antingen använde jag för mycket vatten vid limningen, lät den inte torka tillräckligt länge eller så gjorde jag för tunna och sköra kronblad. Hoppas kunna visa en snyggare (och hel) pion här snart! 

Tårtan blev dock god! Den var fylld med rårörda jordgubbar och lemon- och vaniljcurd, spacklad med lemoncurdsmörkräm och täckt med marsipan.


torsdag 6 juni 2013

Prinsesstårta...

Idag har jag gjort klart dekorationerna till nästa helgs 3-årstårta med prinsesstema. Det kommer att bli en skimrande krona som cake topper, och ett helt gäng blommor och fjärilar i olika rosa nyanser. Det blev även några extra fjärilar till cupcakes. Nu får det ligga på torkning tills det är dags att sätta ihop tårtan :).


tisdag 4 juni 2013

Sockerrosor...

Till nästa helg har jag fått i uppdrag att göra en klassisk tårta med syrenfärgade rosor som dekoration. Igår provade jag, ett för mig, nytt sätt att göra sockerrosor på. Först gjorde jag en kon av sugarpaste som jag lät torka något, och sedan fäste jag blombladen på den med vatten. Jag färgade sugarpasten i två olika nyanser av lila för att rosen skulle se mer levande ut. Det var inte helt lätt att få till en perfekt ros, men jag ska öva, öva, öva :).